wtorek, 19 grudnia 2017

Pierniczki bez masła

Nie za późno na pierniczki 

Tak wiem jutro 20 XII i pierniczki już dawno powinny nie dość, że być upieczone, to w dodatku mięciutkie :)
Mięciutkie jeszcze mogą być przy pomocy małej sztuczki ;) A jeśli w wigilię miałyby nie być...
to przed nami dwa dni świąt...oczekiwanie na Nowy Rok i karnawał :)

Z olejem kokosowym

250g mąki z łyżeczką sody do pieczenia
4 wielkie łyżki miodu (jezeli skrystalizowany) / 3/4 szklanki miodu (jeśli płynny ;))
45g cukru
70g oleju kokosowego
jajko
przyprawy różne bądź gotowa mieszanka przyprawy korzennej

Z masłem orzechowym

250g mąki plus łyżeczka sody oczyszczonej
4 wielkie łyżki miodu (jezeli skrystalizowany) / 3/4 szklanki miodu (jeśli płynny ;))
45g cukru
80g masła orzechowego (u mnie domowe 100% orzechów w maśle)
jajko
przyprawy różne bądź gotowa mieszanka przyprawy korzennej

Masło / olej z cukrem, miodem i przyprawami roztapiamy, przestudzone wlewamy do przesianej mąki z sodą. Dodajemy jajko, mieszamy na jednolita masę.

Przy pierniczkach z kokosem ciasto będzie się zachowywać jak te w wersji bezglutenowej. Dlatego musimy mu dać odpocząć (nawet w lodówce) przed wyrabianiem i wałkowaniem.

Pierniczki orzechowe są bardzo przyjemne w obróbce, właściwie ciasto można od początku wyrabiać ręcznie i od razu rozwałkowywać i wycinać pierniczki :)

Do wersji kokosowej możemy sobie odliczyć dodatkowe 50 - 80 g mąki. Pierniczkom na pewno nie zaszkodzi, a nam zdecydowanie ułatwi pracę.

Pieczemy od 7 - 6 minut w 180 st. C

Mi z takich porcji wychodzi pierniczków 80 :)

A! sztuczka : Pierniczki przechowujemy w zamkniętym pojemniku z cząstką jabłka. Jednak za kilka dni musimy zaglądnąć i owocu się pozbyć.

Ja moje orzechowe robiłam w sobotę, a dziś mięciutkich zjadłam tuzin :)

5 komentarzy:

  1. Chochlik zamienił miejscami olej kokosowy z masłem orzechowym :)
    Przepis interesujący. Mam już pełne skrzynki mięknących pierników, więc wypróbuję raczej w przyszłym roku. Inna sztuczka na miękkie pierniczki - włożyć je do chlebaka. Mięciutkie po kilku godzinach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oluś co ja bym bez Ciebie poczęła :)
      Już przeganiam chochlika i zamieniam ;)

      Usuń
  2. :) Dobrze, że zdjęcia się ostaną, bo pierniczki do świąt...na pewno w ogryzionym składzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. To na pewno tradycyjny pierniczek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z kokosem, czy orzechami na pewno nie tak tradycyjne, jak z masłem ;) Ale to taki ukłon w stronę osób nielubiących się z laktozą ;) albo nielubiących masła po prostu:)

      Usuń

Dziękuję, że jesteście ♥