piątek, 13 lipca 2018

Ciasto jabłkowe z galaretką i kremem, Babcia♥wnuczka

Biszkopt, jabłka, krem...lawenda i kokos




 Dziś przepis babci, ciasto babci, oraz przepis babci plus wnuczka, życie i fantazja ;). Zapraszam ☺ ...
Życie i fantazja...
...bo, jak pierwszy raz chciałam zrobić jabłkowe z przepisu babci nie miałam masła ☺ a za drugim masło miałam, ale i twaróg też miałam ;)
Wyszły dwie wersje babcinego, a w ogóle cztery różne ciasta ;)

Babcia  ♥  Wnuczka i ciasto jabłkowe

Babcia

Biszkopt:

Nie wiem, ale jestem głęboko przekonana, że wykonanie jak w mojej wersji;) więc zróbcie mój, bo jest cudowny :)

Jak się babci zapytałam, jak robi biszkopt, to odpowiedziała...
"normalnie, 4 jajka szklanka mąki, niepełna szklanka cukru"

Galaretka:


słoik litrowy jabłek z zimy plus jeżeli macie jeszcze mały
2 galaretki malinowe

Krem:

Budyń:
0,5 l mleka
2 łyżki mąki ziemnaiaczanej
2 łyżki mąki pszennej
łyżeczka cukru

Krem:
kostka masła
cukier puder - niepełna szklanka

Kokos:


wiórki kokosowe
masło
cukier
Wnuczka:

Biszkopt:*

5 jajek
1 szklanka cukru
1 szklanka mąki żytniej z owsianą i 2 czubate łyżki kukurydzianej
łyżeczka proszku

*przepis od siostry babci ;)

Galaretka:

Jak u babci

Krem:


Wersja 1:

Budyń jak u babci
Krem:
250 g ricotty
cukru pudru do smaku...u mnie może dwie łyżki były

Wersja 2:

600g twarogu
3/4 szklanka cukru
3/4 szklanki śmietany 30%


Kokos:


Jak u babci

Dodatkowo:


syrop lawendowy do nasączenia

Wykonanie:


Najlepszy, najsmaczniejszy biszkopt na świecie:


Zdecydowanie polecam mikser ze stojakiem :)

Jajka wbijamy do misy miksera, włączamy, jak się już rozmiksują dosypujemy cukier i niech się miksuje**...długo miksuje, tak długo, że i ugotujecie budyń i jabłka z galaretką połączycie :)

Mąkę z proszkiem przesiewamy do masy jajecznej (na 3-4 razy) i mieszamy szpatułką.

Przelewamy do formy i pieczemy 30 minut w 180st C

**ciocia używała miksera, bez stojaka to i pół godziny siedziała :) a ja czasu nie liczę, ale łatwo zobaczyć, że to już ciasta jest ogrom i robi się coraz bardziej gęste.

Galaretka:

Jabłka zagotowujemy, zdejmujemy z ognia i energicznie mieszając rozprowadzamy galaretki.

Krem Babci:

"robimy budyń i zimny miksujemy z miękkim masłem i cukrem" 
No to ja Wam tak powiem ;)
W części zimnego mleka rozprowadzamy mąki, resztę mleka zagotowujemy z łyżeczką cukru. Do gotującego wlewamy zimnei intensywnie mieszamy, żeby nie zrobiły się grudki, tylko ładny gładki budyń.*** Odstawiamy do wystygnięcia ;)
***Babcia podpowiada, że zrobić wieczorem dnia poprzedniego, jeżeli dnia następnego rano będziemy robić krem i wtedy też z lodówki wyjąć masło :)

No to teraz miękkie masło miksujemy z cukrem pudrem do białości , a następnie porcjami dodajemy budyń.

Kremy Wnuczki:


Wersja 1 z ricottą:

Postępujemy, jak w wersji babcinej powyższej: gotujemy budyń studzimy, a następnie ricottę miksujemy z cukrem i łączymy z budyniem.
Krem jest zdecydowanie rzadszy niż wersja maślana, ale po włożeniu do lodówki tężeje, co też należy zrobić przed wyłożeniem na ciasto.****

****jeżeli po kwadransie w lodówce stwierdzicie, że dla Was jest zbyt rzadko wciąż, to można użyć żelatyny do ustabilizowania kremu:
- łyżkę czubatą żelatyny rozprowadzamy w około 3 łyżkach wrzątku, energicznie mieszamy
- dodajemy kilka łyżek kremu miksujemy
- żelatynę z kremem wlewamy do kremu, miksujemy 
- i cóż znów do lodówki, żeby krem zaczął tężeć  

Wersja 2 z twarogiem:

Twaróg mielimy, nie raz nie dwa, ale trzy co najmniej :) ma być gładki:) Dla posiadaczy thermomixa 2 minuty poz 4.

Przekładamy do misy miksera, dosypujemy cukier i miksujemy, aż cukier nie będzie wyczuwalny w serze (nie trwa to długo). Wlewamy nieśpiesznie śmietankę i miksujemy do uzyskania ładnej gęstej konsystencji.*****:)

***** masa w lodówce jeszcze zgęstnieje

Kokos, obłędne wiórki kokosowe ☺:


To jest absolutna nowość (dla mnie) od babci zaczerpnięta ;) i....wzięta ;) Ja nic się nie przyczyniłam do tej posypki, bo babcia robiła w ilości większej, zamroziła☻ i mi dała.

Sposób wykonania: "rozpuścić masło na patelni z cukrem, wrzucić wiórki, podsmażyć na złoto"

☻W miarę zapotrzebowania wyciągałam (bo właśnie dziś się skończyły) ile potrzeba

Dla wszystkich, którzy nie lubią kokosu, kokosowych wiórek...ja nie lubię ☺ bardzo nie lubię, a te są, powtarzam obłędne ;)

Składanie ciasta: 


Babcia

Na biszkopt wykładamy tężejące jabłka, na jabłka krem i posypujemy wiórkami ;)
Wnuczka

Kilka wersji ;)
1. przekrawamy biszkopt na dwa blaty i robimy sobie jeszcze jakieś drugie ciasto (tak było u mnie ☺)

2.przekrawamy i drugi blat na przykład umieszczamy między galaretką, a kremem

3. Umieszczamy na kremie niech będzie wierzch ;)

4. Nie przekrawamy :)

Której wersji nie wybierzecie, to biszkopt po przekrojeniu (1-3)  albo w całości (4) nasączamy syropem lawendowym na biszkopt galaretkę, jak stężeje bardziej krem i na wierzch wiórki ;)




Zdjęcia babcinego ciasta nie mam, ale jak sobie wyobrażacie wyglądałoby równie podobnie ;)

ricotta, jabłka, galaretka, biszkopt, lawenda
Krem z ricotty 

twaróg, biały ser, biszkopt, lawenda, jabłka
Krem z twarogu

A zdjęcie główne obrazuje, jak w prosty sposób wykorzystać można drugi blat biszkoptu ;)


Biszkoptem wykładamy formę do tarty. Wycięłam okrąg wielkości spodu, a resztą ciasta wyłożyłam brzegi.


Wykładamy na biszkopt

Na wierzchu układamy owoce, albo jak u mnie...na całkowicie stężony krem delikatnie wylałam łyżeczką, niedokładnie, syrop lawendowy (z przepisu wybieramy wersję z większą ilością cukru) i posypałam świeżymi kwiatami...dla dekoracji bardziej niż dla czegoś innego ;) 




Smacznego ;) pysznego weekendu :)

4 komentarze:

  1. O matko, skomplikowane, ale na pewno pyszne, akurat na jesienne wieczory lub deszczowe latem, super:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpis się skomplikował :/ :) ale w wykonaniu komplikacji nie ma ;) prościzna ;)...prawie

      Usuń
  2. Wspólne pieczenie ciasta jest doskonałym sposobem na łączenie pokoleń :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj nie wiem ;)
      Podpatrywanie i spisywanie przepisów owszem, ale wspólne bycie w kuchni chyba niestety nie zawsze ;)

      Usuń

Dziękuję, że jesteście ♥