wtorek, 29 sierpnia 2017

BESZAMEL Kuchnia dawna dzisiaj

Sos beszamelowy na maślance 



Beszamel w tej odsłonie jest pyszny ;) Pani Lucyna stosowała go dość często, zarówno do warzyw, jak i do mięs. Odkąd poznałam i ciut zmodyfikowałam wersję oryginalną, notorycznie nadużywam beszamelu w kuchni ;)


Co potrzebujemy:

2-3 łyżki masła
łyżkę mąki (u mnie jaglana)
duży pojemnik maślanki naturalnej
kilka łyżek (mała chochelka) rosołu, ewentualnie woda
sól
pieprz
2 żółtka

  • Roztapiamy masło, dodajemy mąkę, mieszamy, doprowadzamy do zawrzenia i rozprowadzamy rosołem. 
  • Energicznie mieszamy, ponieważ bardzo szybko gęstnieje. 
  • Dolewamy partiami większą część maślanki.  Pozostawiamy około dwóch łyżek, do których wbijamy żółtka i porządnie mieszamy.
  • Zawartość garnka solimy, pieprzymy i gotujemy tak długo, aż sos nie zgęstnieje...często bardzo mieszając, żeby się ani nie przypalił, ani nie zgrudkował :)
  • Odstawiamy z palnika - ja dodatkowo wkładam do zimnej kąpieli i mieszam, aby szybko przestudzić
  • Do takiego beszamelu dodajemy resztę maślanki z żółtkami i mieszamy 

Beszamel gotowy, chyba, że uznacie, że po dodaniu reszty maślanki jest zbyt rzadki, to możecie całość znów gotować ciągle mieszając - do zgęstnienia

W przyszłym tygodniu będzie przepis, w którym wykorzystamy dzisiejszy beszamel ;)
Zaopatrzcie się w parmezan ;) 



___________________
na podstawie: 365 obiadów Lucyny Ćwierczakiewiczowej według wydania XXIII opracował [...] Jan Kalkowski




6 komentarzy:

  1. Oj beszamel jest przepyszny i można go wykorzystać na milion sposobów. Ostatnio widzialam jak ktoś go zapiekał na grzankach z jakimiś dodatkami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Absolutnie tak ;)
      A odkąd robię go z żółtkami na maślance, też wszystko bym z nim zapiekała ;)

      Usuń
  2. Pyszności, oj pyszności :) No i znowu jestem głodna :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedzenie na wyświetlaczu, ekranie, czy monitorze absolutnie potrafi sprawić, że w momencik robimy się głodni ;)

      Usuń
  3. Muszę wypróbować, do dziś raczej się broniłam przed beszamelem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie broń się ;)
      Beszamel jest jak kasza jaglana, czy cukinia...daje ogrom możliwości 😉

      Usuń

Dziękuję, że jesteście ♥