sobota, 2 lutego 2019

Kapuśniak z grochem, ze słodkiej kapusty

Zupa groch z kapustą  


Tak mi się ten przepis zrealizował na zakończenie okresu Bożego Narodzenia, całkiem przypadkowo :)
Ja wiem, że w większości domów polskich, wigilijny groch z kapustą jest na bazie tej kiszonej, u nas jednak zdecydowanie większą sympatią cieszy się wersja słodka i taka też zupa dziś powstała w mojej kuchni.
Zapraszam na kapustę z grochem pod postacią zupy, czyli słodki kapuśniak ;)

Składniki:


biała kapusta 400 - 500g
groch połówki 100g
boczek wędzony 100g
cebula średnia
marchewka średnia
masło klarowane
sól
2 liście laurowe
5 ziaren ziela angielskiego
łyżka majeranku
łyżka papryki ostrej
woda
bulion warzywny 1,5 l

Kapustę pokroić w kostkę, przełożyć do garnka, posolić, zalać szklanką wody. Po chwili dodać połówki grochu, dorzucić liście laurowe, ziele angielskie i majeranek, dusić pod przykryciem.

W drugim garnku podsmażyć na maśle klarowanym boczek, pokrojony w paseczki. Dodać cebulę pokrojoną w piórka i marchewkę w talarki. Całość dość intensywnie przesmażyć, przyprawiając ostrą papryką. Zawartość garnka przełożyć do kapusty.

Do kapusty wlać bulion (ewentualnie wodę, dodatkowo posolić i dodać solidną łyżkę masła). Częścią bulionu / wody "wymyć" smak boczku z garnka i dolać do kapusty.

Przykrywamy i gotujemy około 30 - 35 minut (aż będzie ugotowane - czyli groch mięciutki, a nawet się rozpadający)

Smacznego ;)

8 komentarzy:

  1. Och, u mnie jedynie dla męża, ani kapusty, ani grochu nie mogę, niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asia, ja też nie mogę, ale domownicy mogą i lubią i ....się dopominają;)

      Usuń
  2. Nigdy takiej nie robiłam, zawsze z kiszonej ale jutro zakupię główkę:-) a grochu nie trzeba moczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można moczyć, jak każde inne strączki :) Połówki grochu krócej niż cały, czy większe fasolki. U nie połówki są jedynymi stączkowymi, których nie moczę, ale przede wszystkim dlatego, że rzadko planuję menu wcześniej, a za pięć 12 się okazuje, że jedyne co mam, top te połówki :)
      Wiadomo, że moczone będą lżej strawne. Dla wrażliwców moczymy, dla nie wrażliwców, stosującą na co dzień dietę lekką i lżej strawną, jedna zupa z połówkami nie zaszkodzi ;)

      Usuń
  3. Kapuśniak ze słodkiej kapusty robię, ale że z grochem może być - nie wiedziałam. Chętnie wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obił mi się o oczy przepis na słodki kapuśniak z Jaśkiem i tak go spontanicznie grochem zastąpiłam ;)

      Usuń
  4. M. uwielbia, ja nie mogę jeść takich zupek :(

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że jesteście ♥