piątek, 13 grudnia 2019

Śmierć jak kromka chleba...

Mam takie wspomnienie z dzieciństwa...




Nie byłam mała, żeby nie pamiętać, ale widocznie 8 lat było niewystarczające, żeby to wspomnienie nie było tak mgliste...

Śmierć jak kromka chleba, wiedziałam, że to tytuł filmu, wiedziałam, że rodzice wychodzą z domu...wydawali mi się tacy bardzo eleganccy i takimi pewnie byli w istocie...

Śmierć jak kromka chleba...wtedy nie rozumiałam o czym miał być ten film...ale widziałam broszurę, czy plakat, czy jakąś ulotkę, z której nawet dziecku nie było trudno wyczytać, że to nie jest ładny (oczami dziecka) film...

Śmierć jak kromka chleba to film Kazimierza Kutza o pacyfikacji kopalni "Wujek"...

Jak się szykowali i wychodzili odnosiłam wrażenie jakby to był film o kimś kogo znali i dlatego ten miał być tak ważny...

A może nie tylko w mojej małej śląskiej główce się takie myśli zbierały...bo może tego, czy innych wieczorów po premierze filmu, Ślązacy chcieli uczcić pamięć dziewięciu zamordowanych górników...

Przez wiele lat mojego śląskiego życia mieszkaliśmy niedaleko tejże kopalni, w której kilka dni po wybuchu stanu wojennego - 13 grudnia 1981 roku, wojsko siłą pacyfikuje, żądających między innymi zniesienia stanu wojennego, górników...

10 komentarzy:

  1. Dobrze ten czas pamiętam i dobrze znamy też ks. Henryka, który wtedy był na kopalni...
    !6 grudnia to dla mnie te dwa wydarzenia: Gdynia z 1970 r. i kopalnia "Wujek" z 1981...

    A potem jeszcze doszło trzecie, bo 16 grudnia zmarła moja Babcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że pamiętamy...
      ...nawet jeśli czasem tylko z opowieści...

      Usuń
  2. Uwielbiam filmy Kutza, także te o Powstaniach śląskich...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten film już od dawna jest na mojej liście do obejrzenia!

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś słyszałam o tym filmie... Dobrze, że się mówi o tragedii w kopalni wujek. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Takie wspomnienia powinno się zachowywać... bo znajomość historii jest bardzo ważna.
    A filmy Kutza to arcydzieła.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To i innych wiele mam zachowanych...a one wracaj zawsze kiedy potrzebuje:)

      Usuń

Dziękuję, że jesteście ♥