sobota, 21 grudnia 2019

Piernik tradycyjny - pieczenie


Pieczenie i przełożenie piernika dojrzewającego, staropolskiego


Jak upiec, czym przełożyć i co dalej z piernikiem staropolskim.

Ciasto na piernik staropolski, które od kilku
tygodni czeka w lodówce wyciągamy, dzielimy na 3 równe części i każdą pieczemy.

Do pieczenia potrzebujemy blachy piekarnikowej, albo odpowiednio dużej formy.

29 / 39 cm takich rozmiarów była moja. Przygotowujemy trzy kawałki papieru do pieczenia tychże rozmiarów - rozmiarów blaszki i na każdym kolejno będziemy rozwałkowywać ciasto. Z podanej ilości składników ciasta, na tak dużej blaszce surowe placki będą dość cienkie, a po upieczeniu jak na zdjęciu, czyli co najmniej 2 razy większe.

Każdy blat piernikowy pieczemy osobno w 180 st C od 15 do 17 minut.

Blaty upieczone zostawiamy, aż całkowicie wystygną i takie smarujemy delikatnie podgrzanymi (dla lepszej smarowności ☺) powidłami śliwkowymi. Potrzebujemy ich około  0,5 kg

W blaszce w której piekliśmy blaty na papierze do pieczenia układamy pierwszy blat na nim połowę powideł, na nie drugi blat, znów powidła i blat trzeci...na nim papier i obciążnik...a potem do lodówki na te kilka dni do świąt, żeby piernik zmiękł...chociaż jak się mojemu przyglądam, to odnoszę wrażenie, że on taki będzie szybciej niż w środę, czy wtorkowy wieczór ;)

A we wtorek piernik taki oblejmy jeszcze czekoladową polewą ;)

5 komentarzy:

  1. Ja lubię i bez czekolady :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja...mama męża;) robi bez czekolady...więc niech mój Nie tylko starszy będzie;)

      Usuń
  2. Piernik chyba większości z nas kojarzy się ze świętami Bożego Narodzenia

    OdpowiedzUsuń
  3. Matko, ale mi się piernika zachciało.nwszędzie czuję ten piernikowy zapach. W tym roku nie piekę ciast, piecze córka i przywiezie. Chyba brakuje mi tego zapachu. A u Ciebie panie piernikiem . Radosnych świąt.

    OdpowiedzUsuń
  4. Życzę aby na te Święta i Nowy Rok zdrowie dopisywało, by była siła zjadać te pierniki i nie tylko.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że jesteście ♥