środa, 10 maja 2017

Tort na 80 świeczek :) kawowo - kajmakowy, bezowo - biszkoptowy

Tort kowowo - kajmakowy

Biszkoptowo - bezowy






Pamiętacie tort, dla taty mojego męża...to tu inny:) Pomimo, wykorzystania i bezy i biszkoptu, tort arcy-inny :)



Tort dla mojej babci ♥ z okazji 80 urodzin


Biszkopt:

Podobny używałam zarówno w torcie dla taty, jak i na przykład w cieście słonecznik


jajka 3-4 szt (zaleznie od wielkości, u mnie były dość małe więc 4:) )
cukier 4 łyżki 
mąka kukurydziana 3 łyżki takie konkretne
mąka ziemniaczana 1 łyżka też z czubkiem:)
proszek do pieczenia plaska łyżeczka

Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na gęstą pianę (ze szczyptą soli - zgadnijcie kto mi tą szczyptę raz na amen wbił do głowy :) )
Gdy piana zgęstnieje dodajemy po trochu cukier ciągle miksując
Kolejno dodajemy po jednym żółtku i miksujemy, krótko do połączenia z pianą

Mąki z proszkiem do pieczenia przesiewamy do ciasta (w dwóch porcjach :) )I mieszamy łyżką, czy szpatułką

Gotowe ciasto wylewamy do tortownicy* 24cm

*u mnie spód wyłożony papierem, a boki delikatnie wysmarowane masłem

Pieczenie: 
Jak zaglądniecie do poprzednich przepisów, okaże się, że biszkopt piekłam około 20 minut w 180 st. C
Tym razem z natłoku różnych nie tylko piekarniczych aktywności...biszkopt został mi się w piekarniku dłużej :)
Więc spokojnie 30 minut pieczenia mu nie zaszkodzi, a co więcej, moja doświadczona cukierniczo babcia, uznała, że jest puszysty i wilgotny (i jak to w ogóle mogło się stać "bez mąki" - pszennej w sensie :))


Beza:


Tym razem jedynie dekoracja, dlatego możecie upiec beziki, albo jeden blat bezowy z 3 białek, szczypty soli i i około 130 g cukru (u mnie był trzcinowy)

Jak wykonać bezę - tutaj 


Kremy:


Krem kawowy

2 duże jajka
1/2 szklanki cukru (najlepiej pudru)
kostka miękkiego masła
papka kawowa:) - łyżka kawy rozpuszczalnej i niewielka ilość wrzątku

W dość dużej misce ubijamy jajka z cukrem, nad parą wodną. Jajka dość szybko zbieleją, zgęstnieją i zdecydowanie powiększą swoją objętość. Taką masę musimy wystudzić. Ja do zlewu nalewam niewielką ilość zimnej wody (bo przy wielkiej miska zacznie pływać) i umieszczam w nim miskę z jajkami. 
Najsprytniej byłoby mieć większą miskę od tej, w której są jajka z cukrem. Też wlać do niej wodę i włożyć naszą jajeczną miskę.
Jakiego sposobu byście nie wypróbowali...jajka co jakiś czas trzeba przemieszać.

W miedzyczasie masło ucieramy do białości i puszystości. Zmniejszamy obroty i w kilku porcjach dodajemy wystudzone jajka z cukrem. Na koniec dokładamy naszą bardzo intensywną i gęstą kawę - miksujemy.
Gotowy krem wkładamy do lodówki


Krem kajmakowy  - ostatni z podanych w tym poście 
I ilość kremu z powyższego przepisu starczyła i na podjadanie i do mazurka i do tortu :)

Składanie tortu:


Biszkopt przecięłam raz.
Pierwszy blat nasączyłam kawą (normalną, z ekspresu u mnie) wyłożyłam krem kajmakowy. Na krem drugą część biszkoptu, poncz i krem kawowy. Na ten ostatni pokruszyłam bezę. 




A na całość cienkim strumyczkiem rozlałam roztopioną z odrobiną masła gorzką czekoladę.



Smacznego :) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że jesteście ♥