środa, 2 października 2019

Kolejne grody i warownie i zamki Siedmiogrodu

Biertan, Sighisoara i Brasov tam będziemy dzisiaj ;)

Pierwszy to kościół warowny, pozostałe to jak już się naoglądaliśmy ;) typowe twierdze Siedmigrodu.

Biertan -  kościół warowny

Dzień kolejny to Biertan mini miasteczko z warownym kościołem, które razem są wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Tutaj opłat za robienie zdjęć nie pobiera się,  za wejście tak, z tym że jest to kwota symboliczna 10  leiów. Do Biertan raczej bez gotówki tubylczej się wybierać nie należy, euro nie zapłacimy, a jedyne miejsce gdzie walutę wymienić możemy jest sklep z podłym dla turystów kursem JTak potrzebujemy gotówki, żeby zapłacić za parking:)

Co mi się w Biertan podobało …ryneczek ;), a za murami ..piec w zakrystii, ławy kościelne i drzwi też... drzwiczki znaczy, bo nawet ja metr sześćdziesiąt w kapeluszu kolana musiałam ugiąć ;)

Czemu mi się powyższe podobało...bo ja uwielbiam niebieski ;)

Sympatię i uśmiech na twarzy wzbudziło w nas…małżeńskie więzienie ;) Areszt taki służył...pogodzeniu małżonków ;) Była to izba wielkości widocznej, z jednym krzesłem i jednym łóżkiem...którego wprawdzie na zdjęciu całego widać, nie widać ;) ale uwierzyć musicie, że ono zaraz za granicą zdjęcia się kończy:) Ja to łóżko i skrzynię chętnie bym zaadoptowała...ale powiedzmy, że umiem sobie wyobrazić, jak czuły się osoby w tych kilku kwadratowych metrach, w sytuacji akurat do siebie niechęci :)
Podobno więzienie zawsze przynosiło spodziewany dla pomysłodawców takiej małżeńskiej szok terapii skutek - małżonkowie się godzili ♥

Schody do kościoła warownego..jak na rumuńskie schodów uwielbienie, niewiele ;)

Sighisoara - do której przeciąga dom, w którym urodził się Drakul

Z Biertanu pojechaliśmy do Sighisoary J
Jest to drugie po Huendorze miejsce, które należy w Transylwanii zobaczyć…obawiam się tylko, że nie ze względu na przepiękne stare miasto, ale głównie w związku z miejscem urodzenia Wlada Drakula Palownika…tego Pana umieszczę bardziej w kolejnym poście ;)

Przepiękne miasto, bajkowo kolorowe i w nim też, jak się okazało później takie po prostu są transylwańskie miejscowości, odkryliśmy Zamość

Wieża zegarowa

Przepiękne kamienice, na "głównym placu" i wszelkich odchodzących uliczkach i placach

Główny ;) budynek

Miejsce urodzenia Wlada Drakul Palownika

Kościół na Wzgórzu z polskim akcentem

do którego i do znajdującej się obok szkoły prowadzi dziś 180 stopni ;) a dawniej 300.

Polskim akcentem jest ołtarz boczny autorstwa Jana Stwosza, syna Wita.Zadaszone schody (podobne do tych w Biertanie) miały ułatwiać żakom i ich nauczycielom drogę do szkoły w niepogodę.

Po drodze do Branu, gdzie nocowaliśmy, z drogi tylko zafotografowaliśmy ;) zamek chłopski Rasnov…my wiedzieliśmy, że zamki , twierdze i warowne kościoły nie zdobędą naszych serc tak jak tutejsze miejscowości J

Dlatego tez w Branie będąc nie daliśmy się złowić na wędkę Drakuli (tu, w tym zamku poniżej ;) osadzona została historia hrabiego Drakuli, B. Stokera)...znaczy tym razem, bo następnym razem się damy ;) i odwiedzimy zamek Drakuli, zamek Wlada, o którym dopiero będzie i chłopski zamek w Rasnowie też ;)
Chociaż kolejki i tłumy o 8 rano...w zimny wrześniowy poranek...;) żeby zobaczyć jak żył legendarny hrabia, nie pociągają ;)

Brasov - miasto z Czarnym Kościołem największą w Rumunii budowlą sakralną

Ostatnie miasto, do którego dotarliśmy to Brasov, pewnie, że było piękne ;) ale pisząc szczerze…przypominając miasto naszego zaślubienia, najmniej urodziwe z tych wszystkich, które widzieliśmy do tamtej pory ;)

Czarny Kościół

Przepyszne wiśniowe obwarzanki ;)

Do jeszcze zobaczenia w Rumunii ;)