poniedziałek, 25 listopada 2019

Piernik - pyszne lekarstwo i potężny posag ;)

Pierniki, pierniczki i piernik



O pierniku, piernikach i dojrzewaniu :)


Skąd się wzięły...z bliskiego wschodu...co dziwić nie może, bo wszelkie piernikowe dodatki w większości stamtąd ...wciąż pochodzą.
W średniowiecznej Europie najbardziej cenione były pierniki norymberskie i toruńskie. Norymberskie od razu miękkie z masą orzechów, bakalii...toruńskie mocno miodowe i korzenne, długodojrzewające i bez tłuszczu :)
Pierwsze toruńskie katarzynki ujrzały światło...zostały zjedzone w pierwszej połowie XVII wieku.

Z ciekawostek....ciasto piernikowe, surowe, umiejętnie przechowywane,m mogące leżakować miesiącami, a nawet latami mogło stać się niemałą, czyli wartościową, częścią posagu przyszłej żony...w szczególności takie ciasto, które zostało zrobiono w momencie narodzenia się tejże.

A tak ze strony zdrowotnej...to nierzadko w tych odległych czasach piernik zalecano na przeziębienia i sprzedawano w ...aptece.

Tradycyjnie ciasto powinniśmy zrobić rok temu, co by na tegoroczne święta odpowiednie było, mniej tradycyjnie za kilka dni - po Andrzejkach...podobno to najlepszy termin na spokojne i wystarczające współcześnie dojrzenie pierników.

Ja chyba tym przeziębieniem przymuszona pierniki robiłam dzisiaj ;)...co miodu zjadłam to moje, więc kto wie, może i na zdrowie mi wyjdzie...

Pierniczki świąteczne 

pierniczki bezglutenowe

pierniczki bez masła ;)

Wprawdzie te dojrzewają upieczone...ale mam zamiar, po Andrzeju ;) nastawić ciasto piernikowe, które upieczemy przed świętami :)

Dobrego tygodnia :)

10 komentarzy:

  1. Moje ciasto piernik dlugodojrzewajacy już grzecznie czeka w lodówce ☺

    OdpowiedzUsuń
  2. Bywam w Toruniu, stolicy piernika często, a pierników zjadam tyle, że powinnam byc okazem zdrowia.
    Trzymaj się ciepło, jedz pierniki pij herbatę z cytryna i imbirem:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) jest tylko taki tyci problem , co bym z tymi pierwszymi nie przesadziła;)

      Usuń
  3. Moja Mama piekła piernik, ale nie taki długo dojrzewający. Jakoś nie przepadam w sumie za takim piernikiem - tzn. był pyszny ale nie jest to moje ulubione ciasto. Za to ja piekę pierniczki, które muszą trochę poleżeć. I je lubię :).

    Z jak ktoś chce aby szybciej zmiekły, wystarczy włożyć do słoja czy pidełka kawałek obierki z jabłka. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie lubię:) I w zasadzie piernika z rodzinnego domu nie pamiętam:) ale dla męża piernik (zaraz po mojej Stefance...też jakby pierniku;) ) to podstawa;)

      A do pierniczków wkładam ćwiartki jabłka:) A Ola w zeszłym roku mi wspomniała o zmiękczaniu pierniczków w chlebaku :)

      Usuń
    2. Właśnie chciałam o tym napomknąć ;)

      Usuń
  4. Najlepiej jest już teraz zacząć robić pierniczki - na święta będą jak znalazł. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że jesteście ♥